• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول ▼
    • تسجيل الدخول
    • تسجيل جديد
  • English
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجلة کلية الآداب . جامعة الإسکندرية
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 75 (2025)
المجلد المجلد 74 (2024)
العدد العدد 118
العدد العدد 117
العدد العدد 116
العدد العدد 115
المجلد المجلد 73 (2023)
المجلد المجلد 72 (2022)
المجلد المجلد 71 (2021)
المجلد المجلد 70 (2020)
المجلد المجلد 69 (2019)
المجلد المجلد 68 (2018)
المجلد المجلد 67 (2017)
المجلد المجلد 66 (2016)
المجلد المجلد 65 (2015)
المجلد المجلد 64 (2014)
المجلد المجلد 63 (2013)
المجلد المجلد 62 (2012)
المجلد المجلد 61 (2011)
المجلد المجلد 60 (2010)
المجلد المجلد 59 (2009)
رشوان, ناجي. (2024). Vertical Poetics: Robert Lax and the Question of Form. مجلة کلية الآداب . جامعة الإسکندرية, 74(117), 1-42. doi: 10.21608/bfalex.2024.370496
ناجي رشوان. "Vertical Poetics: Robert Lax and the Question of Form". مجلة کلية الآداب . جامعة الإسکندرية, 74, 117, 2024, 1-42. doi: 10.21608/bfalex.2024.370496
رشوان, ناجي. (2024). 'Vertical Poetics: Robert Lax and the Question of Form', مجلة کلية الآداب . جامعة الإسکندرية, 74(117), pp. 1-42. doi: 10.21608/bfalex.2024.370496
رشوان, ناجي. Vertical Poetics: Robert Lax and the Question of Form. مجلة کلية الآداب . جامعة الإسکندرية, 2024; 74(117): 1-42. doi: 10.21608/bfalex.2024.370496

Vertical Poetics: Robert Lax and the Question of Form

المقالة 12، المجلد 74، العدد 117، يوليو 2024، الصفحة 1-42  XML PDF (1.96 MB)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/bfalex.2024.370496
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المؤلف
ناجي رشوان
كلية الآداب، جامعة دمنهور
المستخلص
This article discusses the work of the American poet and visual artist Robert Lax (1915-2000) whose experiments with ‘Vertical Poetics” since the mid-twentieth century have marked what might be seen as a unique aesthetic endeavor in the history of English poetry. As this article will argue, such a position of uniqueness does not rest on the visual effects of the written words on the page alone as most experimental Visual Poetry does, but, more significantly, on the very special ways in which both form and content complement one another. Arguably, Lax’s poetics offer identifiably particular ways of employing content to convey the delicacies of the optic dimensions of his poems in such a way as to make both continually active in reception. This is partially the reason behind the utter lack of critical appraisal which Lax’s poetics have been exposed to over the past few decades. Rather than simply identifying Lax’s poetics with Concrete or, more generally, Visual Poetics, with their many denominations and forms, as few critics have done, this article will argue that it offers a very particular method of composition that integrates the conventional and the non-conventional, the visual and the verbal, the optical, the abstract and the linguistic, all together in a unique poetic formulae inspiring sublime feelings of wonder, surprise, and discovery
الكلمات الرئيسية
Robert Lax؛ Visual Poetry؛ Experimental poetry؛ Twentieth Century Poetics؛ Postmodern Poetry
المراجع
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 82
تنزیل PDF: 112
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.